Program Bazında Zorunlu Dersler

Kredi: 3

Bu ders, çağdaş dünyanın karşı karşıya olduğu en önemli sağlık sorunlarına genel bir bakış sağlayacaktır. Demografik ve epidemiyolojik dönüşümler ve gelecek projeksiyonları ile değişen sağlık sorunları, küresel sağlığın belirleyicileri, küresel sağlığın iyileştirilmesi ve eşitsizliklerin azaltılmasında başarılı uluslararası programlar, sağlıkla ilgili temel  bildirgeler, küresel sağlıkta temel konular, kilit aktörler ve küresel sağlık ölçütleri tartışılacaktır.

Kredi: 3

Bu derste sağlık bilimlerinde kullanılan temel araştırma yöntemleri, nicel ve nitel yöntemler arasındaki ayrıma özel olarak değinilerek ele alınacaktır. Katılımcılar küresel sağlık bağlamında araştırma sorusu oluşturmaktan, veri toplama ve önemli veri analizine kadar süreçlerin nasıl yürütüleceğine dair dersler alacaktır. Epidemiyolojinin temel kavramları, oran, hız, veri analizi ve araştırma tasarımları yanı sıra niteliksel yaklaşımlar ve veri analizleri ele alınacaktır.

Kredi: 3

Bu dersin ana hedefi sağlığa etki eden sosyal belirleyicilerin tanımlanması ve sistematik olarak gözden geçirilmesidir. Kursun odağında sağlığın sosyal belirleyicilerini metodolojik açıdan ele alarak sosyal, ekonomik ve politik bağlamlarda tartışmak yer almaktadır. Kurs boyunca, varsıl ve yoksul ülkelerde yaşayan toplumların sağlıklarına etki eden etmenlere ek olarak dünyanın farklı bölgelerinde ülkelerin sahip oldukları çeşitli sistemlerin toplum sağlığına katkıları eleştirel bir bakış açısıyla ele alınacaktır. Sağlıkta hakkaniyetsizlikler, erken yaşam, fiziksel çevre, işsizlik, beslenme, göç ve azınlıklar, ileri yaş, din, inanışlar, değerler gibi sağlık ve eşitsizliklerle ilişkili başlıklar kavramsal olarak tartışılacaktır.

Kredi: 0

Bu ders kredisiz olup, disiplinlerarası tüm programlardan öğrencilerin katılımını sağlayarak öğrenciler arasındaki bilimsel etkileşimi artırmayı ve öğrencilerin sunum becerilerini geliştirmeyi hedefler. Yapılan çalışma ve araştırmaların, danışman öğretim üyesinin rehberliğiyle belirlenen teknikler çerçevesinde topluluk önünde sunumu ve soru cevap kısmından oluşan seminer dersi programkoordinatörleri tarafından dönemsel olarak S/U şeklinde notlandırılır. Dersin, YÖK kuralları çerçevesinde, en az bir kere alınarak başarıyla tamamlanması gerekir. Program spesifik kurallar program koordiantörleri tarafından belirlenerek öğrencilerle paylaşılır.

Kredi: 0

Bu ders kredisiz olup, danışman öğretim üyesinin, öğrencinin tez çalışmalarını değerlendirdiği bir derstir. Danışman öğretim üyesinin rehberliğiyle belirlenen tez konusu üzerinde yapılacak olan çalışma ve araştırmaların tümünü kapsar ve danışman öğretim üyesi tarafından dönemsel olarak S/U şeklinde notlandırılır.

Kredi: 0

Bu ders kredisiz olup,  danışman öğretim üyesinin, öğrencinin çalışmalarını değerlendirdiği bir derstir. Danışman öğretim üyesinin rehberliğiyle belirlenen proje konusu üzerinde yapılacak olan çalışma ve araştırmaların tümünü kapsar ve danışman öğretim üyesi tarafından S/U şeklinde notlandırılır. Sadece proje yazımına geçilen son dönemde alınması yeterlidir.

Genel Zorunlu Dersler

Kredi: 3

Biyomedikal araştırmalarda etik ilkeler, deney hayvanları ile yapılan çalışmalarda etik, insan ve hasta hakları, klinik araştırmalarda etik, yayın etiği konularında uluslararası ve ulusal örnekler ve ilkeler sunulacaktır.

Kredi: 3

Biyoistatistiksel kavramlar ve akıl yürütmedeki önemli konulara giriş. Verilerdeki merkezi eğilim ve değişkenliği tanımlayan araçlar; örnek verilerle popülasyon araçları ve oranlarına ilişkin çıkarım yapmak için yöntemler; istatistiksel hipotez testleri ve grup karşılaştırmaları. Doğrusal regresyon, ANOVA, lojistik regresyon, hayatta kalma analizi, parametrik olmayan yöntemler, ROC analizi gibi, biyolojik problemlerin araştırılmasında kullanılan istatistiksel metotlar. Öğrencilerin kendi alanlarındaki sonucları oluşturma ve yorumlamaları için gerekli istatistiksel becerileri kazanması için bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirilecek istatistiksel analiz ve yazılım pratikleri.

Kredi: 0

Yükseköğretim derslerinde etkili öğretme ortamı tasarlamanın temelleri, öğrenme prensipleri, İngilizce ders anlatımı, öğrenme teknolojilerini öğretim uygulamalarına entegre etme, not verme, öğrenciler ve öğretim üyeleri ile iletişim, süper çeşitlilik ve cinsiyete duyarlı pedagoji.

Credit: 0

Yazın yeteneklerini olduğu kadar önemli okuma ve düşünme yeteneklerini de geliştirecek olan yazın dersidir. Ders hedeflerine okuma, yazma ve sınıf içinde ve dışında olmak üzere tartışmalarla ulaşılacaktır. Öğrenci performansı Yeterli/Yetersiz olarak değerlendirilecektir.

Program Bazında Seçmeli Dersler

Kredi: 3

Nüfusun büyüklüğü ve yapısındaki temel değişim teorileri, doğurganlık, ölüm ve göç düzeyleri, eğilimleri ve farklılıkları ele alınacaktır. Bu derste ayrıca, nüfus büyüklüğü ve yapısındaki değişikliklerin sağlık, insan ve ekonomik kalkınma üzerindeki etkisine ilişkin teoriler ve ilgili araştırma sonuçları değerlendirilecektir.

Kredi: 3

Bulaşıcı hastalıkların ortaya çıkmasına ve hastalık kontrol stratejilerinin etkinliğine katkıda bulunan biyolojik, sosyal ve politik faktörler ele alınacaktır. Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisi ile ilgili temel kavramlar tartışılacaktır. Özellikle yeni ortaya çıkan bulaşıcı hastalıkların ortaya çıkışı ve yayılması ile ilgili örüntüler, hastalık kontrol stratejileri ve erken uyarı sistemi gibi yanıt mekanizmalar, tarihsel ve yakın dönem örnekleri üzerinden incelenecektir.

Kredi: 3

Sağlık hizmetleri alanı artan talep ile birlikte sürekli gelişen, bilim ve teknolojideki yeniliklerden etkilenen, devlet, hükümet ve tüzel kişiler tarafından düzenlenen bir yapıya sahiptir. Sağlık hizmetleri yönetiminin nihai amacı, maliyet, erişim ve bakım kalitesi merkezli, hastalara ve paydaşlara verimli ve etkili katma değerli ürün ve hizmetler sağlamaktır. Bu ders, öğrencileri sağlık kuruluşlarının hızla değişen iç ve dış ortamını stratejik olarak yönetmek için gerekli bilgi ve becerilerle tanıştırır. Okumalar, dersler, sınıf tartışmaları ve vaka incelemeleri yoluyla bu ders, öğrencilere modern sağlık hizmeti organizasyon yapıları ve yönetim uygulamaları konusunda bir temel sağlamak için tasarlanmıştır. Öğrenciler, klinik kalite, organizasyonel etkinlik, verimlilik, büyüme, paydaş çatışmaları, sağlayıcı teşvikleri, marj ve görev değiş tokuşları, insan kaynakları, stratejik planlama ve benzerleri gibi alanlarda sağlık hizmeti yöneticilerinin karşılaştığı sorunları ve kararları oldukça karmaşık bir politik ortamda keşfedeceklerdir.

Kredi: 3

“Sağlık ve iyilik için tasarım” alanının farklı cephelerine giriş dersi şu konuları içerir: çeşitlilikte tasarım için geleneksel ve sosyal tasarım yaklaşımları; mutluluk ve gelişme için tasarıma pozitif psikoloji yaklaşımlar; sağlık ürünleri ve sistemlerini tasarlamak için teknik ve mühendislik yaklaşımlar. Sağlık ve iyilik hali için en son teknoloji örnek olay incelemeleri, tasarım çözümleri. Hem içgörü üretme hem de değerlendirme için kullanıcı deneyimi araştırma yöntemlerinin “sağlık ve iyilik için tasarım” alanında uygulanması. Tanımlanmış kullanıcı gruplarının sağlığını ve iyilik halini geliştirmek için konsept üretimi.

Kredi: 3

Bu tıbbi antropoloji semineri, çağdaş salgın salgınlarını antropolojik bir mercekle inceleyecek. COVID-19’un açıkça ortaya koyduğu gibi, salgın hastalıkların hem nedenleri hem de etkileri büyük ölçüde sosyal, kültürel, ekonomik ve politik koşullar tarafından şekillendirilmektedir. Salgınlarla ilgili etnografik ve tarihsel literatürü yakından okuyarak, bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan büyük salgınların nasıl ve neden ortaya çıktığını ve farklı zaman, yer ve bağlamlardaki insanların bu olayları nasıl anladığını ve deneyimlediğini inceleyeceğiz.

Kredi: 3

Bu ders, “bakım” kavramını interdisipliner bir yaklaşımla ele alır. Ders, bakım rejimlerinin ekonomi politiğine, küresel bakım zincirlerine, değersizleştirilmiş bakım işinin toplumsal cinsiyetle olan ilişkisine, feminist bakım etiğine, uzun süreli evde bakıma ve bakım ilişkisini deneyimleyen kişilerin anlatılarına odaklanır. Derste hem bakım teorilerine, hem de bu konudaki ampirik çalışmalara yer verilir; yerel bakım pratikleri ile bakım politikalarını şekillendiren büyük ölçekli dönüşümler birlikte ele alınır.

Kredi: 3

Ruh sağlığı ve psikososyal süreçleri ilgilendiren gündemler  artan sosyal değişim ve gobal krizler nedeniyle (göç , çatışma, sosyal aciliyetler, sağlık süreçlerindeki krizler) giderek daha görünür hale geldiler. Farklı ve karmaşık dinamikleri, aktörleri  ve ilişkileri barındıran bu gündemlere yönelik toplum merkezli yaklaşıma olan ihtiyaç artmaktadır. Çok disiplinli , ortak etkileşimli ve sistemik yaklaşımlar bu karmaşık süreci ele almakta yeni fırsatlar oluşturmaktadır. Dersimiz sistemik düşünme ve ruh sağlığını başlıklarını toplum merkezli psikososyal müdahalelerin tasarımı eşliğinde birleştirmeyi hedeflemektedir. Bu doğrultuda katılımcıların sistemik teori , toplum merkezli psikososyal yaklaşım ve müdahale tasarımı konularındaki  teorik ve beceri dağarcıklarını geliştirmeye odaklanacaktır. Dersimiz sistemik düşünce, etnografik araştırma, toplum merkezli psikososyal müdahale tasarımı konularında bilgi ve beceri dağarcığını artırmayı planlayan  yüksek lisans öğrencileri  (küresel sağlık, klinik psikoloji, tasarım, MBA) yanında son yıl lisans öğrencilerine de açıktır.

Kredi: 3

Bu ders üst seviye öğrencilere Sağlık Ekonomisi alanını tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu dersi alan öğrenciler sağlık piyasasının diğer piyasalardan olan başlıca farklarını, sağlığın belirleyici faktörlerini ve ölçüm kriterlerini, sağlık piyasasının davranışsal teoremini, sağlık hizmetleri piyasasının ekonomik ve epidemiolojik boyutlarını, sağlık reformları ve politikalarını, sağlıkta eşitsizliği, sağlık sigortası piyasasını, sağlıkta arz talep dengesini, sağlık ekonomisi değerleme ve modelleme tekniklerini detaylı bir şekilde çalışma imkanı bulacaklardır.

Kredi: 3

Katılımcılar bu dersin sonunda araştırma yazılarını eleştirel değerlendirme becerisi kazanacaklardır. Dersin hedefleri arasında katılımcılara araştırma tasarımları, veri sunumu, veri analizleri ve raporlama formatlarını tanıtmak yer alırken kurs, yayımlanmış makalelerin sunumu ve tartışılması yoluyla yürütülecektir.

Kredi: 3

Saglik konularina ilgili Lisansustu öğrencileri için sistem dinamiğine ve sistem düşüncesine giriş; stratejik karar almayı desteklemek için teori ve uygulamaları bütünleştirir. Sağlık politikası ve yönetiminde güncel konuları, sistem dinamiği için haritalama araçlarını, kriz ve pandemi yönetimini, sürdürülebilirlik gibi konuları ele alır. Programa endüstri / akademiden misafir konuklar davet edilecektir.

Kredi: 3

Amaç: Psikolojik sağlık, psikolojik bozukluk ve küresel psikolojik sağlık kavramları hakkında bilgi edinmek. Psikolojik bozuklukların etkileri ile ayrımcılık ve damgalamanın psikolojik sağlık üzerindeki etkilerini öğrenmek. Küresel psikolojik sağlık konusunda temel terimler, araştırmalar ve pratik uygulamalar, küresel psikolojik sağlığın iyileştirilmesi ve bunun için yapılan uygulamalarda toplumlar arası eşitliğin sağlanması. Küresel psikolojik sağlığın kısa tarihi, psikolojik sağlık ve hastalıkları, psikolojik sağlığın belirleyicileri, kültürler-arası psikolojik sağlık ve uygulamaları, psikolojik sağlık iyileştirilmesinde eşitsizlikler, stigma (damgalama) ve küresel psikolojik sağlık iyileştirme ve önleme çalışmaları.

Kredi: 3

Göç konusu, ve göç ile sağlığın kesişme noktasındaki temel kavramlar ve düşünceler. Göç, göçmenlerın sahip olduğu statü, bağlamlar ve göç türlerinin sağlığı etkileme yollarını analiz etme, göç ve sağlıkla ilgili temel konulara küresel bir bakış açısı sunmak için örnek olayları inceleme, insan hareketliliği ve sağlık, göçte sağlık hizmetlerinde eşitlik, göç ve bulaşıcı olmayan hastalıklar, göçmen ve mültecilerin sağlık hizmetlerine erişimi, toplumsal cinsiyet, sağlık ve göç, göç ve ruh sağlığı, sağlık çalışanlarının hareketliliği, göçte sağlığın geliştirilmesi.Göç konusu, ve göç ile sağlığın kesişme noktasındaki temel kavramlar ve düşünceler. Göç, göçmenlerın sahip olduğu statü, bağlamlar ve göç türlerinin sağlığı etkileme yollarını analiz etme, göç ve sağlıkla ilgili temel konulara küresel bir bakış açısı sunmak için örnek olayları inceleme, insan hareketliliği ve sağlık, göçte sağlık hizmetlerinde eşitlik, göç ve bulaşıcı olmayan hastalıklar, göçmen ve mültecilerin sağlık hizmetlerine erişimi, toplumsal cinsiyet, sağlık ve göç, göç ve ruh sağlığı, sağlık çalışanlarının hareketliliği, göçte sağlığın geliştirilmesi.

Kredi: 3

Bu ders, küresel sağlık perspektifiyle iş sağlığı ve güvenliği alanındaki temel ilkeleri ve güncel küresel ortam konularını içermektedir. Kurs, katılımcıları İş Sağlığı ve Güvenliği kavramıyla tanıştıracak, çalışanların ve işgücünün biyo-psikososyal refahını en üst düzeyde teşvik etmek ve sürdürmek için önleyici yaklaşımlara odaklanacaktır. Ayrıca kurs, uygulamadan araştırmaya uzanan döngüyü ve çalışma dünyasındaki küresel dinamikleri anlamaya yönelik politika rotasını kapsayacaktır.

Kredi: 3

Bu ders öğrencinin tez çalışmasına yönelik olarak danışmanı tarafından verilen özel bir derstir. Tezli Yüksek Lisans öğrencileri eğitim süresi boyunca 1 Bağımsız Çalışma ders kredisini sayabilirler. 

Genel Seçmeli Dersler